Vig som ett kylskåp

Oflexibel kvinna som stretchar
Förra veckan var jag på mitt första yoga-pass på evigheter, och det märktes. Det är riktigt skrämmande att en tjej i min ålder är så stel som jag är. Värst är det i baksida lår och i nedre delen av ryggen. Vi gjorde en övning där vi satt på golvet med benen rakt ut framför oss, redan här började det dra i baksida lår på mig… Därefter andades vi in och lyfte upp armarna mot taket och för att sträcka på oss så mycket som möjligt. På utandningen skulle vi falla framåt och lägga överkroppen över benen/låren och händerna om fötterna. Detta skulle helst göras med raka ben, vilket var en TOTAL omöjlighet för Anna kan jag meddela. Så från och med nu så blir det 30 minuter stretching tre dagar i veckan i personalrummet efter lunch. Det är lite tråkigt att stretcha själv, men idag passade jag på att läsa lite på restate.se som eventuellt ska ombilda syrrans lägenhet.

Kvinna gör yoga vid havet

När skadan är framme

Oavsett hur försiktiga vi försöker vara så händer det att vi skadar oss när vi tränar. Det kan vara allt ifrån att trampa snett på Zumba-klassen till att få inflammationer i leder av för mycket styrketräning. Så vad gör man när skadan är framme? Om det är stukningar och vrickningar bör området lindas hårt för att förhindra svullnad och gärna hållas kylt med kylsprej eller is. Vid inflammationer så är det vila och värme som gäller. Se också till att ha en bra försäkring hos ditt försäkringsbolag ifall du skulle få en allvarligare skada. Det är viktigt att du tar hand om din kropp för var ska du annars bo.
Knä som lindas

Belöningar är viktigt

Att belöna sig själv är superviktigt när det kommer till att upprätthålla nya vanor, som till exempel träning. Nu är ju inte jag ny på träning utan jag har ju definitivt redan satt vanan, men att upprätthålla den kan vara svårt till och med för mig ibland. Därför brukar jag belöna mig själv till exempel när jag har satt ett nytt mål och uppnått det, eller om jag bara har en svacka då träningen känns tung och jobbig, men är duktig nog att utföra den ändå. Fast det behöver inte vara så speciellt heller. Nyligen har jag presterat väldigt bra träningsmässigt, jag har haft ett bra flyt och jag har känt mig stark och riktigt stolt över mig själv. Varför ska man inte belöna det också? Tänkte jag, och så surfade jag in på idealofsweden.se och shoppade loss på tre stycken riktigt fina mobilskal.

Äta för hälsan!

Visste ni att kosten är minst lika viktig som träning när det kommer till hälsa? Om inte till och mer mer viktig än träning! För mig är det superviktigt att vara medveten om vad jag stoppar i min kropp. Något som jag försöker undvika är överdrivet mycket olja och fett. Ett av mina superknep är min stekpanna i teflon från Tefal! På den behöver jag inte använda mycket olja alls för att undvika att maten bränner fast, just på grund av non-stickbeläggningen som teflon skapar. Ett exempel på något jag lagar är omelett eller äggröra till frukost, så mycket enklare att städa upp efteråt när man inte har en stekpanna fullt med ägg som fastnat! En annan rätt jag lagar ofta är stekt lax. Jag steker den med lite sesamolja och soja för att få god smak. Ibland slänger jag i lite sparris. En fräsch sallad till det, så har man en supergod lunch eller middag!
Laga hälsosam mat i panna från Tefal

Bra med yoga inför viktiga möten

Under senaste tiden har jag blivit mer intresserad av yoga och de effekter yogautövning har på kroppen. Yoga är en mjuk och behaglig träningsform med övningar som balanserar hela systemet och har djupgående effekter bland annat på de inre organen, nervsystemet och utsöndringen av hormoner. Yogautövning ger till exempel ökat lugn och fokus och gör det lättare att stå emot stress. Jag fortsätter ju att träna på annat vis också, men har börjat göra ett yogapass som förberedelse inför viktiga möten – och det har fungerat perfekt! Nu senast var det ett möte med Söderberg och Partners som är Sveriges ledande finansiella rådgivare och försäkringsförmedlare. Jag strävar som bekant efter att få det bästa i alla lägen och vill även få mesta möjliga ut av mina möten. Känner verkligen att detta är något som fungerar för mig och kommer att fortsätta med yogan för att se vad mer det kan leda till! Är säker på att det kommer att medföra fler positiva förändringar.
Kvinna i framåtlutad yogaställning
Kvinna på rosa yogamatta

Äntligen fungerar värmen i bilsitsen

Du vet när du är frusen och sätter dig i en kall bil med förhoppningen om att värmen i bilsitsen snart ska värma din frusna kropp? Det gjorde jag i förra veckan men tyvärr så fungerade inte värmen vilket resulterade i en kall biltur. Jag fick då tips om billiga bilgrejer som går att beställa på nätet. Eftersom jag inte kan någonting om bilar, var det verkstaden som hjälpte mig och berättade vilka delar som min bil behövde. Jag gick sedan in på skruvat.se och klickade enkelt hem vad jag behövde. Nu har jag äntligen värme i bilsitsen och övriga bilen igen. Jag ska snart sätta mig i bilen och åka till gymmet. Ser fram emot att vara hyfsat uppvärmd redan när jag kommer dit. Att vara som en isbit innan passet gör bara att det tar längre tid innan kroppen känns smidig.

Nu har vi flyttat!

Hej! Förlåt att det varit lite tyst här ett tag. Flytten och jobbet har tagit nästan all min tid. Det har liksom inte funnits en endaste bloggminut över. Nu är jag i alla fall i full gång med det roligaste: piffet. Igår var jag och tittade på belysning. Vi behöver i alla fall minst två golvlampor. Jag vill ha några som är ganska klassiska i stilen, men ändå lite speciella. Sen behöver jag massor med lampor till fönstren också, och så mattor. Haha, det låter kanske lite mycket, men jag tycker bara att det är så himla roligt.

Skulle vilja ha en vardagsrumsmatta som den i stilen på bilden här under. Är det någon som vet var jag kan hitta en sån? Tänker att det är smart med gråa nyanser eftersom vitt gärna blir lite solkigt ganska fort.

Annars är allt bra med mig. Solen sken tidigare och jag fick faktiskt lite vårkänslor. Vet att det är lite tidigt kanske, men det var härligt ändå.

matta2

En spännande nyhet!

Nu var det minsann ett tag sen jag bloggade, men ni vet, livet kommer mellan. Jag har tagit på mig en hel del extra zumbapass och dessutom har jag min egen träning. När jag kommer hem från jobbet på kvällen blir det inte så mycket tid över för bloggen. Men jag deppar inte för det för här har det hänt spännande grejer!

Anledningen till att jag tagit på mig fler pass är en stundande flytt. Jag behöver helt enkelt mer pengar till inredning. Jag och Kevin har tittat på lägenheter ett tag och nu har vi hittat en i Hammarby sjöstad. Ja, ni läste rätt: Snart går flyttlasset. Iiiiih, jag är så exalterad! Allt har gått jättesmidigt mycket tack vare superkompetent fastighetsmäklare hammarby sjöstad.  Nu är det bara julen som ska firas (tänk att det bara är en månad kvar?) sedan flyttar vi.

På grund av flytten är jag förutom att träna och hålla pass mest upptagen med att kolla inredning om dagarna. Jag vill gärna ha det ljust med en del spännande detaljer. Eftersom vi får ett rum extra är jag också sugen på att inreda ett hemmagym. Här under finns en inspirationsbild över hur jag vill ha det om jag får bestämma, men Kevin måste ju också få vara med på ett hörn så klart.

table-white-home-interior

 

 

Bästa smoothien

Sagt och gjort – igår testade jag på squash! Det var roligt, men oj så svårt!! Jag är inte jättemycket för bollar och bollsporter, men jag kommer absolut att testa detta igen. Jag tror dock att jag ska öva upp mig lite genom att köra på badminton, volleyboll och tennis först, hehe.

Nu ska jag avnjuta mina favoritsmoothie, som också är hur enkel som helst att göra. Du behöver bara babyspenat, apelsin, fryst mango och kokos. mmmm.

En jättegod smoothie