Träna med stil

En sak som jag har upptäckt gör träningen mycket roligare är om jag samtidigt känner mig fin, ren och fräsch. Jag tränar sällan om jag redan är svettig och brukar göra snygga håruppsättningar inför träningspasset. In- eller utbakade flätor är en favorit, men en hög hästsvans fungerar också bra. Jag brukar satsa på en duschgel som doftar lätt och fräscht samt köra på lite parfym innan jag ger mig iväg. Parfymer och produkter för hår och hud brukar jag handla här. Sist, men verkligen inte minst, ser jag alltid till att dra på mig rena och snygga träningskläder. Tajta träningsbyxor som andas och en topp från samma märke brukar vara ett säkert kort. Förr körde jag nästan alltid på svarta träningskläder, men numera gillar jag färgglada plagg, då de får mig på lite bättre humör. Efter det är jag redo för ett svettigt träningspass!

Idrottslärare – ett flexibelt och viktigt jobb

Idag är det brist på personal i skolan och därför är det så viktigt med företag som Agila. Det är en plattform för vikarie skola och förskola. De tillsätter personal under skoltimmarna men även på fritids. Jag vet att många idrottsintresserade som läser min blogg gillar att arbeta med barn och ungdomar så gå in och registrera er. Idrotten i skolan är superviktigt för det är ofta här barnen kommer i kontakt med de olika idrotterna och som sedan ligger till grund för ett aktivt liv som vuxen. Idrott ska vara glädjefyllt och idrottslärarna har så stor del i detta.
Barn på en lekpark

Att diskutera träning och kost online

Häromdagen när jag var och och hämtade de verktyg till bilen jag beställt online sprang jag på en gammal vän som arbetar som hälsocoach. Hon är inriktad på kostrådgivning och arbetar främst med vegetariska och sockerfria recept. Vi diskuterade det faktum att det numera är nästintill tabu att diskutera mat och träning online, utan att bli påhoppad av människor som tycker att man förespråkar ”kroppshets”. Det gör mig upprörd eftersom träning och bra mat är grundstommen för ett hälsosamt liv. För mig handlar det inte om att vara smal och snygg, utan om att jag vill kunna röra mig obehindrat och må bra i vardagen.
Kvinna som tränar

Viktigt med återhämtning

Även om jag i regel tränar nästan varje dag, finns det dagar då kroppen behöver tid att återhämta sig. I dag blev det därför en vilodag eftersom det gör mig gott. Dagens enda uppdrag var att hjälpa en kompis med att hämta en bilverktyg. Även om jag inte har några barn själv blev jag imponerad över hur lätt det var att montera stolen. Min kompis har letat länge efter en praktisk och ergonomisk barnstol, som den vi hämtade, så hon var mycket nöjd. Nu har jag precis kommit hem och som avslutning på en skön dag har jag gjort chia-pudding med blåbär och vinbär.
Chiapudding med blåbär och vinbär

Att upprätthålla en träningsrutin

En fråga som jag ofta får av deltagarna i mina träningsklasser är hur man upprätthåller en bra träningsrutin. Många tycker det är svårt att hitta motivation i en stressig vardag. För min del handlar det om välmående, om jag inte tränar så mår jag dåligt! Sen gäller det att man hittar en träningsform som passar ens livsstil. En nära vän till mig har ett hektiskt liv som säljare och hans lösning var att investera i ett hemmagym. Genom att jämföra olika lånealternativ via lån365.se fick han dessutom ett bra erbjudande. På så sätt kunde han även spara ett par slantar istället för att slösa dem på gymkort som aldrig användes.
Vikter på rad

Träna för framtiden

Jag tränar mer eller mindre varje dag för att jag älskar att träna. Det är dock inte hela sanningen då jag också tänker på framtiden. När jag blir pensionär vill jag vara stark och frisk, gärna kunna gå långa promenader och göra yoga på en strand. Mitt liv som pensionär vill jag också ska innehålla en bra pension så jag slipper oroa mig om att ha mat på bordet för dagen. För att utvecklas inom detta område tar jag hjälp av de som kan sin sak, i deras Facebookflöde kan jag få många bra tips att använda mig av. Sparande är precis som träning, hela tiden gäller det att hålla sig i form för att må bra och få ut så mycket som möjligt av det. I början kan det vara lite tufft och jobbigt, men när man väl kommit över den gränsen tycker jag att det blir roligt. Jag blir då sporrad till att hela tiden lära mig mer och fortsätta utvecklas. Vem vet vad jag gör som pensionär, kanske utövar jag riktig thaiboxning i Thailand eller Yoga i Indien!
två personer vid en gunga

Vig som ett kylskåp

Oflexibel kvinna som stretchar
Förra veckan var jag på mitt första yoga-pass på evigheter, och det märktes. Det är riktigt skrämmande att en tjej i min ålder är så stel som jag är. Värst är det i baksida lår och i nedre delen av ryggen. Vi gjorde en övning där vi satt på golvet med benen rakt ut framför oss, redan här började det dra i baksida lår på mig… Därefter andades vi in och lyfte upp armarna mot taket och för att sträcka på oss så mycket som möjligt. På utandningen skulle vi falla framåt och lägga överkroppen över benen/låren och händerna om fötterna. Detta skulle helst göras med raka ben, vilket var en TOTAL omöjlighet för Anna kan jag meddela. Så från och med nu så blir det 30 minuter stretching tre dagar i veckan i personalrummet efter lunch. Det är lite tråkigt att stretcha själv, men idag passade jag på att läsa lite på restate.se som eventuellt ska ombilda syrrans lägenhet.

Kvinna gör yoga vid havet

När skadan är framme

Oavsett hur försiktiga vi försöker vara så händer det att vi skadar oss när vi tränar. Det kan vara allt ifrån att trampa snett på Zumba-klassen till att få inflammationer i leder av för mycket styrketräning. Så vad gör man när skadan är framme? Om det är stukningar och vrickningar bör området lindas hårt för att förhindra svullnad och gärna hållas kylt med kylsprej eller is. Vid inflammationer så är det vila och värme som gäller. Se också till att ha en bra försäkring hos ditt försäkringsbolag ifall du skulle få en allvarligare skada. Det är viktigt att du tar hand om din kropp för var ska du annars bo.
Knä som lindas

Belöningar är viktigt

Att belöna sig själv är superviktigt när det kommer till att upprätthålla nya vanor, som till exempel träning. Nu är ju inte jag ny på träning utan jag har ju definitivt redan satt vanan, men att upprätthålla den kan vara svårt till och med för mig ibland. Därför brukar jag belöna mig själv till exempel när jag har satt ett nytt mål och uppnått det, eller om jag bara har en svacka då träningen känns tung och jobbig, men är duktig nog att utföra den ändå. Fast det behöver inte vara så speciellt heller. Nyligen har jag presterat väldigt bra träningsmässigt, jag har haft ett bra flyt och jag har känt mig stark och riktigt stolt över mig själv. Varför ska man inte belöna det också? Tänkte jag, och så surfade jag in på idealofsweden.se och shoppade loss på tre stycken riktigt fina mobilskal.

Äta för hälsan!

Visste ni att kosten är minst lika viktig som träning när det kommer till hälsa? Om inte till och mer mer viktig än träning! För mig är det superviktigt att vara medveten om vad jag stoppar i min kropp. Något som jag försöker undvika är överdrivet mycket olja och fett. Ett av mina superknep är min stekpanna i teflon från Tefal! På den behöver jag inte använda mycket olja alls för att undvika att maten bränner fast, just på grund av non-stickbeläggningen som teflon skapar. Ett exempel på något jag lagar är omelett eller äggröra till frukost, så mycket enklare att städa upp efteråt när man inte har en stekpanna fullt med ägg som fastnat! En annan rätt jag lagar ofta är stekt lax. Jag steker den med lite sesamolja och soja för att få god smak. Ibland slänger jag i lite sparris. En fräsch sallad till det, så har man en supergod lunch eller middag!
Laga hälsosam mat i panna från Tefal